Hvor skal væksten komme fra i landbruget? - SEGES Projektsitet
Projektets formål er at sikre, at konkurrencekraften og vækstpotentialet i landbruget styrkes. Det sker ved i samarbejde med vækstlandmænd i landbruget at afdække fremtidens udfordringer, herunder barrierer for at konkurrencekraften og vækstpotentialet i de økonomisk stærkeste landbrug kan styrkes. På den baggrund udpeges tiltag, der skal iværksættes for dels at styrke vækstlandmændene, dels at transformere erfaringerne til andre landbrug.
Hvad gør landets bedste vækstlandmænd, og på hvilke parametre kan de forbedre sig yderligere f.eks. via kendte og nye viden- og erfaringskilder? I projektet udpeges en mindre gruppe af landmænd ud fra både kvantitativt og kvalitativt vurderede styrker i relation til at skabe vækst. Der etableres et samarbejde med disse vækstlandmænd og deres netværksgrupper, hvor ovenstående spørgsmål afdækkes. Desuden bidrager projektet til at pege på de små marginaler i både det landbrugsmæssige, strategiske og ledelsesmæssige, der forbedrer forretningen yderligere. Det belyses endvidere, hvordan bestyrelser, gårdbestyrelser o.l. kan bidrage til en forsat udvikling og professionalisering af landbrugsvirksomheden. For at sikre, at dansk landbrug fortsat er helt i front internationalt, opsamles der erfaringer fra internationale lead user landmænd. Endelig kobles projektet til næste generation landmænd, udpeget som talenter på landbrugets lederuddannelser, dels med det formål at lade dem lære af de bedste, dels at lade dem validere og udfordre de løsninger og metoder, der fremkommer i projektet.
Projektets resultater publiceres løbende bl.a. som artikler. Endvidere kommunikeres der, hvor landmænd i forvejen er samlet på konferencer, sociale medier og andre relevante sammenhænge, så der sker stor udbredelse af resultaterne til en bred skare af vækstorienterede landmænd.
Effekten for den enkelte landbrugsvirksomhed vil være, at der på baggrund af projektets resultater, kan opnås en yderligere styrkelse af vækstpotentialet. Dette vil i et samfundsmæssigt perspektiv styrke konkurrencekraften og synliggøre for investorerne, at der er et vækstlag blandt landbrugsvirksomhederne.
Et overblik over de kanaler, hvor surveyen er formidlet. Surveyen sørger input om landmanden og hans virksomhed for at kunne undersøge, hvordan fremtidens barrierer og potentialer i landbruget ser ud samt finde svar på, hvor væksten skal komme fra
Power Point-præsentation af de økonomiske data, der beskriver vækstlandmanden. Formidlet sammen med filmen "Hvilke økonomiske data beskriver vækstlandmanden?"
Notatet skal blandt andet være med til at belyse hvorfra vækstlandmanden får sin viden, hvor dette notat kun beskæftiger sig med med identifikationen af hvilke SEGES systemer/værktøjer vækstlandmanden gør brug af
Introduktion til arbejdspakken og overordnede rammer for præmisser såsom udvælgelse af interviewdeltagere, udvælgelse af vækstlandmænd til sporing af digital adfærd på LandbrugsInfo.dk samt afgrænsning af mængden af kanaler, der er blevet undersøgt.
Notatet har til formål at fremhæve de værktøjer og ydelser, som kan være med til at indfri vækstpotentialerne i dansk landbrug og som er beskrevet nærmere i idekataloget
Dette notat indeholder viden og erfaringer fra russiske konglomerater, viden og erfaringer fra større Østeuropæiske virksomheder, inputs og sammenligning med Arla Sverige samt en inddragelse af rapport om hvordan landbruget vil se ud i 2030
Beskrivelse af TOP 2 landmandens oplevelse af rådgivning af deres virksomhed, med udgangspunkt i projektets erfaringer fra samarbejdet med 7 DLBR-virksomheder
Beskrivelse af, hvordan man på baggrund af resultater fra brugerundersøgelse, interviews, netværksmøder og projektets Advisory Board, kan udvikle en model i form af et årshjul, hvor man kan aflæse de vigtigste informati-onskanaler for vækstlandmanden.