Hvor skal væksten komme fra i landbruget?

Hvor skal væksten komme fra i landbruget? - SEGES Projektsitet

Projektets formål er at sikre, at konkurrencekraften og vækstpotentialet i landbruget styrkes. Det sker ved i samarbejde med vækstlandmænd i landbruget at afdække fremtidens udfordringer, herunder barrierer for at konkurrencekraften og vækstpotentialet i de økonomisk stærkeste landbrug kan styrkes. På den baggrund udpeges tiltag, der skal iværksættes for dels at styrke vækstlandmændene, dels at transformere erfaringerne til andre landbrug.

Hvad gør landets bedste vækstlandmænd, og på hvilke parametre kan de forbedre sig yderligere f.eks. via kendte og nye viden- og erfaringskilder? I projektet udpeges en mindre gruppe af landmænd ud fra både kvantitativt og kvalitativt vurderede styrker i relation til at skabe vækst. Der etableres et samarbejde med disse vækstlandmænd og deres netværksgrupper, hvor ovenstående spørgsmål afdækkes. Desuden bidrager projektet til at pege på de små marginaler i både det landbrugsmæssige, strategiske og ledelsesmæssige, der forbedrer forretningen yderligere. Det belyses endvidere, hvordan bestyrelser, gårdbestyrelser o.l. kan bidrage til en forsat udvikling og professionalisering af landbrugsvirksomheden. For at sikre, at dansk landbrug fortsat er helt i front internationalt, opsamles der erfaringer fra internationale lead user landmænd. Endelig kobles projektet til næste generation landmænd, udpeget som talenter på landbrugets lederuddannelser, dels med det formål at lade dem lære af de bedste, dels at lade dem validere og udfordre de løsninger og metoder, der fremkommer i projektet.

Projektets resultater publiceres løbende bl.a. som artikler. Endvidere kommunikeres der, hvor landmænd i forvejen er samlet på konferencer, sociale medier og andre relevante sammenhænge, så der sker stor udbredelse af resultaterne til en bred skare af vækstorienterede landmænd.

Effekten for den enkelte landbrugsvirksomhed vil være, at der på baggrund af projektets resultater, kan opnås en yderligere styrkelse af vækstpotentialet. Dette vil i et samfundsmæssigt perspektiv styrke konkurrencekraften og synliggøre for investorerne, at der er et vækstlag blandt landbrugsvirksomhederne.

Analyse af top 2% vækstlandmænd baseret på udtræk fra Selskabsregistreret
En analyse af vækstlandmænd i DLBR.
Notat baseret på interviews og findings i projektet og med teori af Christian Waldstrøm, Aarhus Universitet
Notat: Men hvad er det vækstlandmanden kan og gør, hvordan tænker han og ud fra hvilke parametre træffer vækstlandmanden beslutninger?
Præsentation med de samlede findings i projektet fra interviewrunde 1 og 2, hvor materialet i de forskellige kategorier bliver uddybet i slides
Møde vedr. input til hvor skal væksten komme fra - fra projektets fokusgruppetalenter
19/9 2017 Fokusgruppemøde nr. 2 - Invitation, PowerPoint og opsamling
Et overblik over de kanaler, hvor surveyen er formidlet. Surveyen sørger input om landmanden og hans virksomhed for at kunne undersøge, hvordan fremtidens barrierer og potentialer i landbruget ser ud samt finde svar på, hvor væksten skal komme fra
Der er løbende opdateret med spændende nyt om og inspiration fra projektet "Hvor skal væksten komme fra i landbruget?"
Facebook-opslag
Facebook-opslag
Facebook-opslag
Power Point-præsentation af de økonomiske data, der beskriver vækstlandmanden. Formidlet sammen med filmen "Hvilke økonomiske data beskriver vækstlandmanden?"
Landbruget har de senere år været omtalt som et erhverv med dårlig økonomi og uden store muligheder for vækst.
Hvor skal væksten komme fra i landbruget? Projektets 11 udpegede væksttemaer
Notatet skal blandt andet være med til at belyse hvorfra vækstlandmanden får sin viden, hvor dette notat kun beskæftiger sig med med identifikationen af hvilke SEGES systemer/værktøjer vækstlandmanden gør brug af
Introduktion til arbejdspakken og overordnede rammer for præmisser såsom udvælgelse af interviewdeltagere, udvælgelse af vækstlandmænd til sporing af digital adfærd på LandbrugsInfo.dk samt afgrænsning af mængden af kanaler, der er blevet undersøgt.
Opsamling vedr. forretningsmodeller, idegenerering, forretningsudvikling og implementering af nye tiltag der kan inspirere andre landmænd
Guide til interview af vækstlandmænd hvor forskellige praksisser synliggøres
Interviewhjul til strukturering af interviewprocessen
Hvad er perspektiverne? Opsamling af invterview, facebook-opslag med findings og podcast vedr. samarbejde af investorer i dansk landbrug
Notatet har til formål at fremhæve de værktøjer og ydelser, som kan være med til at indfri vækstpotentialerne i dansk landbrug og som er beskrevet nærmere i idekataloget
7. december 2017. Invitation, program, deltagerliste, PowerPoint-præsentation og opsamling fra konferencen
Opsamling på interviews vedr. vækstlandmændenes tilgang til innovation og implementering heraf
Undersøgelsen har vist at landmændenes netværk har stor betydning og er højt prioriteret
26/4 første møde med Advisory Board - PowerPoint-præsentation herfra
22/6 andet møde med Advisory Board - PowerPoint-præsentation herfra
21/9 tredje møde med Advisory Board - PowerPoint-præsentation herfra
Møde 2. november 2017 for vækstlandmænd, Advisory Board og konsulenter fra SEGES med fokus på findings i projekt Hvor skal væksten komme fra
Møde 26. juni 2017 for vækstlandmænd, Advisory Board og konsulenter fra SEGES med fokus på hvor væksten i dansk landbrug skal komme fra
Dette notat indeholder viden og erfaringer fra russiske konglomerater, viden og erfaringer fra større Østeuropæiske virksomheder, inputs og sammenligning med Arla Sverige samt en inddragelse af rapport om hvordan landbruget vil se ud i 2030
Formålet med de 23 kvalitative interview har været at synliggøre vækstlandmændenes praksisser på en lang række områder for at se, om de skilte sig ud.
Oversigt over vækstlandmandens behov, udfordring og fremtidsscenarier
Præsentation udarbejdet til Styregruppemøde 3 - 21. november 2017
Surveyen indeholder økonomiske, demografiske, strategiske og virksomhedsmæssige parametrer samt potentialer og udfordringer for vækst i landbruget
Uddrag af rapporten
Video til facebook og udvalgte potentialer, som talenterne ser i dansk landbrug
Notat om identifikation af udvalgte vækstlandmænd
Opsamling fra fokusgruppemøde 1 og 2
Vejledning til brug ved samarbejde med strategiske sparringspartnere f.eks. bestyrelser og gårdbestyrelser
31. august 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen
28. september 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen
22. august 2017, LMO lavede dette facebook-opslag
7. september 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen
22. juni 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen. Der opfordres til at besvare survey
8. oktober 2017, bragt i tillæg til Jyske Fynske Medier
23. november 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen
28. september 2017, artikel bragt i LandbrugsAvisen
Afrapportering af video formidlet via facebook og seges.dk
Video til facebook om, hvilke barrierer, udfordringer og potentialer vækstlandmanden ser
Afrapportering af video formidlet via facebook og seges.dk
Video til facebook om karateristik af vækstlandmanden
Artikel bragt på SEGES Intra
Notatet har til formål at belyse hvilke informationskanaler vækstlandmanden gør brug af og hvordan han vurderer deres troværdighed og kvalitet
Beskrivelse af TOP 2 landmandens oplevelse af rådgivning af deres virksomhed, med udgangspunkt i projektets erfaringer fra samarbejdet med 7 DLBR-virksomheder
Beskrivelse af, hvordan man på baggrund af resultater fra brugerundersøgelse, interviews, netværksmøder og projektets Advisory Board, kan udvikle en model i form af et årshjul, hvor man kan aflæse de vigtigste informati-onskanaler for vækstlandmanden.
Analyse af vækstlandmænd baseret på ØDB-udtræk - regnskabtal

© 2021 - SEGES Projektsitet